Search This Blog

Thursday 27 June 2013

Interaksi Ubat

Umum sering menganggap memakan produk herba atau tradisional adalah selamat kerana tiada kandungan kimia. Tidak seperti ubat moden kerana ia adalah bahan semulajadi.
Tetapi tahukah anda, semua makanan, minuman, buah-buahan, sayur-sayuran, ulam-ulaman, herba, garam galian mengandungi bahan kimia yang boleh berinteraksi di antara satu sama lain. Bahan kimia tersebut adalah dalam bentuk vitamin, asid amino, mineral, enzim, glikoprotein dan bermacam lagi.
Kebanyakan ubat juga pada asalnya adalah ekstrak tumbuh-tumbuhan namun kemudiannya berjaya disintesis di makmal. Contohnya adalah seperti antibiotik penisilin yang berasal dari kulat Penicillium.
Sebenarnya banyak kesan sampingan ubat tradisional yang telah dilaporkan. Kesan sampingan ini boleh berpunca daripada dos berlebihan yang diambil untuk jangka masa panjang atau pencemaran kerana proses pembersihan dan penyediaan yang tidak sempurna. Berikut adalah contoh kesan sampingan:

NAMA
  KESAN SAMPINGAN
  Gamat (oral)
  Kegagalan ginjal
  Tongkat Ali
  Hepatitis
  Spirulina
  Steven-Johnson Syndrome
  Manjakani
  Jaundis
  Ginseng
  Gastritis, Dermatitis
  Ganoderma
  Hepatitis
  Misai Kucing
  Jaundis
  Pati Ikan Haruan
  Jaundis
Berikut adalah contoh peringatan kepada pengguna ubat tradisional yang menggunakan produk mengandungi bahan seperti di bawah:
Kapur barus/camphor
- Boleh menyebabkan sawan
- Kontraindikasi pada kanak-kanak  bawah 2 tahun dan berhati-hati menggunakannya pada kanak-kanak
- Elakkan menyapu pada lubang hidung terutamanya pada kanak-kanak kerana pada jumlah yang sikit pun boleh menyebabkan pengsan.
- Elakkan dari terkena mata
- Jangan sapu pada luka terbuka
Seperti juga ubat moden, ubat tradisonal haruslah digunakan dengan berhemah. Maklumkan kepada doktor atau ahli farmasi anda untuk dibuat penilaian tentang kesesuaian gabungan ubat moden dan tradisional anda. Juga pastikan ubat tradisonal yang digunakan adalah produk berdaftar.