Search This Blog

Friday 2 August 2013

CPR KE ATAS BAYI DAN KANAK-KANAK

Bagi ibubapa, kemahiran keibubapaan bukanlah setakat mengetahui perkembangan fizikal dan mental anak serta kemahiran sosialnya sahaja. Pastikan anda ambil tahu dan belajar tentang rawatan CPR.

CPR atau "Cardio Pulmonary Resuscitation" adalah rawatan kecemasan bagi memulihkan pernafasan dan degupan jantung serta peredaran darah. Kenapakah ia penting?

Pernafasan dan peredaran darah yang tidak terganggu adalah penting bagi membekalkan oksigen ke otak. Sel-sel otak boleh mati jika tidak mendapat oksigen. Tindakan pantas melakukan CPR boleh menyelamatkan nyawa.

Pernafasan dan peredaran darah boleh terganggu kerana banyak faktor. Antara yang selalu berlaku adalah tercekik, lemas dan serangan sakit jantung.

Berikut adalah video tentang cara-cara melakukan CPR. Namun, ibubapa dinasihatkan supaya menghadiri kursus teknik CPR yang terkini di mana anda bukan sahaja akan melihat demonstrasi cara-cara melakukan CPR. Anda juga perlu melakukannya sendiri dan dinilai oleh jurulatih yang mengajar. Ini penting agar teknik yang dilakukan adalah betul.


* Pendaftaran demi pendaftaran walaupun di bulan Ramadhan, kelas online masih mendapat sambutan. Yakin rezeki itu dari Allah, kenikmatan itu lebih terasa dari semangat kerja berpasukan. Kami dari Akademi Bekerja Dari Rumah masih meneruskan kelas seperti di bawah:
1. Kelas asas blog dan penulisan (6 langkah asas)
2. Kelas asas blog dan page (khusus untuk bisnes)

Bagi suri yang sedang menggali bahan bacaan untuk mula bekerja di rumah, boleh juga buat belian di sini.
http://www.facebook.com/messages/yongazlin.askarali