Search This Blog

Thursday 1 August 2013

JENIS-JENIS NAMA UBAT


Dalam entri sebelum ini, saya ada menekankan kepentingan untuk mengenai nama ubat yang kita ambil. Tetapi tahukah anda satu ubat mempunyai beberapa nama.

Ubat-ubatan mempunyai tiga jenis nama iaitu nama jenama (brand), nama generik dan nama kimia. Tetapi untuk maklumat khalayak umum, cukuplah mengetahui dua jenis nama ini sahaja iaitu nama jenama dan nama generik.

Nama kimia adalah nama yang digunakan untuk menunjukkan struktur molekul yang terlibat dalam pembentukan ubat tersebut. Nama generik atau INN (International Non-propietary Name) pula adalah nama unik bagi setiap ubat dan diiktiraf secara global. Nama ini direka oleh WHO (World Health Organization). Manakala, nama jenama adalah nama khusus yang diberikan oleh pengilangnya. 

Contoh yang paling mudah adalah Panadol. Ia adalah nama jenama bagi ubat dari syarikat GlaxoSmithKline  (GSK) yang digunakan untuk merawat demam, sakit kepala dan tahan sakit. Ia juga turut dikenali dengan nama Anarex, Cetagesic, Dhamol, Norgesic, Orphenadol, Paragesic, Parakol, Tempol dan Uphamol. Nama generiknya adalah Paracetamol atau Acetaminophen. Manakala, nama kimianya adalah para-acetyl-amino-phenol, N-(4-Hydroxyphenyl) acetamide atau N -(4-hydroxyphenyl)ethanamide.

Berikut saya senaraikan beberapa nama ubat untuk makluman semua.
Kegunaan Ubat
Nama Generik
Nama Jenama
Selsema, alergik, gatal
Chlorpheniramine
Piriton, Kotamin, Pirimat
Batuk
Diphenhydramine
Benadryl, Bena, Hova
Gastrik
Ranitidine
Zantac, Histac, Vesyca, X’tac
Tahan sakit
Ibuprofen
Bifen, Brufen, Nurofen

* Pendaftaran demi pendaftaran walaupun di bulan Ramadhan, kelas online masih mendapat sambutan. Yakin rezeki itu dari Allah, kenikmatan itu lebih terasa dari semangat kerja berpasukan. Kami dari Akademi Bekerja Dari Rumah masih meneruskan kelas seperti di bawah:
1. Kelas asas blog dan penulisan (6 langkah asas)
2. Kelas asas blog dan page (khusus untuk bisnes)

Bagi suri yang sedang menggali bahan bacaan untuk mula bekerja di rumah, boleh juga buat belian di sini.
http://www.facebook.com/messages/yongazlin.askarali